Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Klimczak: Marszałkowie pomogą w rewizji planów inwestycyjnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Klimczak: Marszałkowie pomogą w rewizji planów inwestycyjnych
fot. Roman Czubiński
Zamierzenia samorządów wojewódzkich będą w większym, niż dotąd, stopniu brane pod uwagę w planowaniu inwestycji kolejowych – zapowiada minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Deklaruje też nadanie nowego impulsu przygotowaniom do modernizacji i elektryfikacji linii 25 między Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną.

Choć modernizacja i elektryfikacja odcinka Tomaszów – Skarżysko weszła w skład programu „Kolej Plus” (liderem projektu jest samorząd województwa świętokrzyskiego), przetargu na dokumentację projektową do tej pory nie ogłoszono. Klimczak krytykuje działania zaangażowanych samorządów w ostatnich latach. – Mimo ambitnych planów niewiele udało się zrobić. Gdy byłem w zarządzie województwa łódzkiego [tzn. w latach 2009-2018 – przyp. RC], plany modernizacji linii były zaawansowane. Dziś nie zaszliśmy daleko od tamtego punktu – twierdzi.

Rola samorządów wzrośnie?

Minister zapowiada całościowe przyjrzenie się planom inwestycyjnym władz regionów i wzięcie ich pod uwagę przy rewidowaniu planów na szczeblu centralnym. – Gdy po wyborach samorządowych ukonstytuują się władze wszystkich województw, chcę zaprosić nowych marszałków na poważną rozmowę na temat rozwoju kolei, naszych planów oraz ich sugestii. Docierają do mnie sygnały z różnych części kraju, że samorządowcy nie zgadzają się z dotychczasowymi planami i proponują inne rozwiązania, takie jak rozszerzenie zakresu inwestycji. Czas na spójną politykę transportową, realizowaną w porozumieniu z samorządem terytorialnym. Zwłaszcza marszałkowie województw są fundamentem dobrej, perspektywicznej polityki transportowej – deklaruje Klimczak.

W przypadku linii 25 konkretnych decyzji MI można spodziewać się po zakończeniu rewizji Krajowego Programu Kolejowego. Z wypowiedzi szefa resortu infrastruktury wynika, że – oprócz modernizacji i elektryfikacji całego odcinka, która dziś wydaje się pewnikiem – nie jest wykluczona budowa nowej linia Wąsosz Konecki – Tumlin, która zdecydowanie skróciłaby trasę dla pociągów Łódź – Kielce (jeszcze w tym roku trasę tę ma zacząć obsługiwać Łódzka Kolej Aglomeracyjna, choć tylko w weekendy). – Uważam, że potrzebne są także nowe zjazdy na CMK. Dzięki nim będziemy mogli zaprosić przewoźników regionalnych do oferowania nowych połączeń – deklaruje polityk.

Lata przygotowań, mało konkretów

Modernizacja odcinka Tomaszów – Skarżysko – jednego z ostatnich niezelektryfikowanych w województwie – jest przedmiotem dyskusji w branży od wielu lat. Kwestią sporną jest to, czy poprawie stanu infrastruktury (wyremontowanej tylko w ograniczonym zakresie przed wznowieniem ruchu między Skarżyskiem a Opocznem) powinna towarzyszyć elektryfikacja (na całej długości lub tylko do Opoczna, budowa drugiego toru oraz dwóch łącznic do CMK w Opocznie. Najambitniejszy wariant zakłada ponadto dobudowanie wspomnianego wyżej, nowego odcinka Wąsosz – Tumlin. Tymczasem jednak we wstępnym studium wykonalności – wbrew intencjom zlecających je województw – rekomendowano brak elektryfikacji oraz drugiego toru. Założenia studium spotkały się z krytyką: przedmiotem analiz były w nim przewozy Tomaszów Mazowiecki – Kielce, a nie bardziej naturalnej Skarżysko – Łódź.

W efekcie zmieniały się koncepcje zarówno co do zakresu inwestycji, jak i jej finansowania. Tymczasem na linii powtarzają się często zamknięcia z powodu prac utrzymaniowych oraz doraźnych remontów.

Wysokie szacunkowe koszty projektu przewidzianego do zamówienia w programie „Kolej Plus” (ok. 150 mln zł) są tłumaczone tym, że krótki odcinek linii 25 miał wejść w skład jednej ze „szprych” komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o fragment między stacją Opoczno a Wąsoszem Koneckim. Nie wiadomo jednak, czy po zapowiadanej weryfikacji będzie tak nadal.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5